Συχνές ερωτήσεις

FAQ

Από ποια ηλικία μπορεί να ξεκινήσει το παιδί εργοθεραπεία;

Ο χρόνος έναρξης ενός εργοθεραπευτικού προγράμματος εξαρτάται από το είδος της διαταραχής – δυσκολίας που έχει το παιδί και μπορεί να ξεκινήσει από τους πρώτους μήνες της ζωής ενός παιδιού. Σίγουρα προτείνεται η πρώιμη παρέμβαση εφόσον υπάρχει ξεκάθαρη απόκλιση απ την τυπική ανάπτυξη.

Ποια παιδιά μπορούν να παρακολουθήσουν πρόγραμμα εργοθεραπείας;

Πρόγραμμα εργοθεραπείας μπορούν να παρακολουθήσουν παιδιά με:

  • Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος
  • Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ)
  • Διαταραχή Αισθητηριακής Επεξεργασίας (ΔΑΕ)
  • Συναισθηματικές δυσκολίες και δυσκολίες συμπεριφοράς
  • Δυσκολίες στην αδρή και λεπτή κίνηση
  • Διαταραχή Κινητικού Ελέγχου
  • Νευρομυικές διαταραχές
  • Γενετικά σύνδρομα
  • Προωρότητα
  • Νοητική υστέρηση
  • Δυσκολίες στην όραση ή τύφλωση
  • Δυσκολίες στην ακοή ή κόφωση
Πότε πρέπει να απευθυνθώ σε έναν εργοθεραπευτή;

Ο γονιός πρέπει να απευθυνθεί σε έναν εργοθεραπευτή όταν το παιδί:

  • Δεν παίζει με τα παιχνίδια της ηλικίας του.
  • Δυσκολεύεται στις δραστηριότητες αυτοεξυπηρέτησης και καθημερινής ζωής ( σίτιση , ένδυση, απόδυση, τουαλέτα, ύπνος ). Έχει έντονες δυσκολίες με την αλλαγή πάνας.
  • Αποφεύγει την βλεμματική επαφή και την αλληλεπίδραση με ενηλίκους ή συνομηλίκους.
  • Έχει αυστηρές ρουτίνες που δυσκολεύουν την καθημερινότητα.
  • Δείχνει σαν να μην ακούει εντολές και οδηγίες.
  • Δεν του αρέσει το μπάνιο ή ρουτίνες υγιεινής, π.χ. κόψιμο νυχιών, χτένισμα μαλλιών
  • Μοιάζει αδύναμο, έχει δηλαδή ελαττωμένο μυϊκό τόνο.
  • Χτυπάει εύκολα, επειδή δυσκολεύεται να εκτιμήσει τη θέση του σώματός του στο χώρο.
  • Δυσκολεύεται να ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο, να κάνει παζλ ή να κόψει με το ψαλίδι.
  • Είναι υπερκινητικό και δυσκολεύεται να μείνει σε μία θέση για πολλή ώρα.
  • Είναι αδέξιο, πέφτει κάτω ή χτυπάει συχνά.
  • Εμφανίζει άρνηση να κάνει κούνια, να πηδήξει, να σκαρφαλώσει, να πάει στην παιδική χαρά.
  • Είναι πολύ κινητικό, ακόμα και σε καταστάσεις που δεν το απαιτούν, π.χ. κατά τη διάρκεια του φαγητού, της μελέτης ή του μαθήματος στο σχολείο.
  • Δεν του αρέσουν οι αγκαλιές, το μπάνιο, το κόψιμο των νυχιών ή το κούρεμα των μαλλιών (ίσως επειδή δεν του αρέσει να το αγγίζουν).
  • Είναι πολύ ευαίσθητο σε οσμές, γεύσεις, θορύβους ή αγγίγματα.
  • Έχει δυσκολίες στον ύπνο.
  • Δυσκολεύεται να φάει ή δεν τρώει καθόλου κάποιες βασικές τροφές.
  • Δεν μπορεί να συγκεντρωθεί ή συγκεντρώνεται υπερβολικά σε μία δραστηριότητα, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να μεταβεί σε άλλη.
  • Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς, δεν αφήνει διαστήματα μεταξύ των γραμμάτων και των λέξεων που γράφει, συνήθως στην Α΄ δημοτικού.
  • Ο γραφικός του χαρακτήρας είναι πολύ κακός και ο αναγνώστης δυσκολεύεται να διαβάσει και να κατανοήσει το νόημα.
Πότε το παιδί μου χρειάζεται Αισθητηριακή Ολοκλήρωση;

Ένα παιδί χρειάζεται αισθητηριακή ολοκλήρωση όταν:

  • Παρουσιάζει αδεξιότητα στην κίνηση του, πέφτει, σκοντάφτει εύκολα, έχει φτωχή στάση σώματος.
  • Είναι πολύ επιλεκτικό στο φαγητό και τρώει πολύ συγκεκριμένες γεύσεις ή υφές.
  • Παρουσιάζει υπερευαισθησία ή υποευαισθησία σε απτικά ερεθίσματα (π.χ. άρνηση να φοράει ρούχα με συγκεκριμένες υφές, να πλύνει δόντια, να του κόψουν τα μαλλιά φοβούνται να πατήσουν το γρασίδι ή την άμμο με γυμνά πόδια). Εκφράζει έντονο άγχος/φόβο όταν έρχονται σε επαφή με διάφορα υλικά ή δυσκολεύεται σε συνήθειες προσωπικής υγιεινής (μπάνιο, κόψιμο νυχιών, χτένισμα).
  • Ζαλίζεται εύκολα ή δεν ζαλίζεται καθόλου, φοβάται τις πτώσεις, τις σκάλες, αποφεύγει την παιδική χαρά ή χρειάζεται ενθάρρυνση στην έναρξη κινητικών δραστηριοτήτων).
  • Παρουσιάζει υπερευαισθησία ή υποευαισθησία σε ήχους και οπτικά ερεθίσματα (π.χ. μπορεί να κλείνει τα αυτιά ή τα μάτια του).
  • Ασύνηθες χαμηλό ή υψηλό επίπεδο διέγερσης (π.χ. το παιδί βρίσκεται σε συνεχή εγρήγορση ή κινείται αργά).
  • Περπατάει στις μύτες.
Ποια παιδιά μπορούν να εμφανίσουν Διαταραχή Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης;

Μπορούν να εμφανίσουν διαταραχή αισθητηριακής ολοκλήρωσης παιδιά με:

  • Διαταραχή Αισθητηριακής Επεξεργασίας (ΔΑΕ )
  • Με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (όπως αυτισμός, Asperger)
  • Με μαθησιακές δυσκολίες
  • Δυσκολίες στην αδρή και λεπτή κίνηση
  • Διαταραχή Κινητικού Ελέγχου
  • Νευρομυικές διαταραχές
  • Με διάσπαση προσοχής και υπερκινητικότητα
  • Με συναισθηματικές δυσκολίες
  • Νοητική υστέρηση
  • Δυσκολίες στην όραση ή τύφλωση
  • Δυσκολίες στην ακοή ή κόφωση
  • Με εκλεκτική αλαλία
  • Με γενετικά σύνδρομα
  • Σε πρόωρα
Πως μπορεί να βοηθήσει η εργοθεραπεία το παιδί;

Η Εργοθεραπεία μπορεί μέσα από κατάλληλα επιλεγμένες δραστηριότητες να βοηθήσει το παιδί να αναπτύξει, να επανακτήσει ή να διατηρήσει δεξιότητες απαραίτητες για όλες τις εκφάνσεις της ζωής του. Μπορεί να βοηθήσει στην οργάνωση του χρόνου και του χώρου του, στη ρύθμιση της υπερκινητικότητάς του με στόχο την αύξηση του χρόνου συγκέντρωσής του. Στην αυτοφροντίδα του (πχ βούρτσισμα δοντιών, χρήση πιρουνιού, κουταλιού, χρήση κουμπιών, φερμουάρ). Συγχρόνως μπορεί να βοηθήσει τόσο στην λεπτή όσο και στην αδρή κινητικότητα. Βασικός στόχος της εργοθεραπείας είναι να βοηθήσει το άτομο να βελτιώσει την ποιότητα ζωής του και να είναι ανεξάρτητο στις δραστηριότητες που έχουν νόημα για το ίδιο το άτομο.

Πόσο διαρκεί ένα πρόγραμμα εργοθεραπείας;

Ένα πρόγραμμα εργοθεραπείας συνήθως έχει συχνότητα 1 ή 2 φορές την εβδομάδα επί 45 λεπτά. Βέβαια η συχνότητα των θεραπειών αξιολογείται ανάλογα με τις δυσκολίες του κάθε παιδιού. Αντίστοιχα το πόσο διάστημα χρειάζεται για να γίνει λήξει του εργοθεραπευτικού προγράμματος εξαρτάται απ τις δυσκολίες αλλά και από την εξέλιξη του προγράμματος παρέμβασης.